tisdag 11 maj 2010

Rektor fast på Mallorca

Det var för några veckor sedan som den isländska vulkanen Eyjafjallajökull fick ett utbrott som resulterade i ett stort askmoln som gjorde det svårt för flygtrafiken. Vid den här tiden befann sig Örnaskolans rektor, Leif Åberg på Mallorca. Nu några veckor efter katastrofen så har vi tagit kontakt med rektorn för att fråga några frågor om hans upplevelse.

- Vilket flygbolag flög du med?
- Jag flög med Spanair till Mallorca och hem hette flygbolaget Iberia svarar Leif.

- Fick du information om vad som hände? Var du nöjd med den information du fick?
- Jag fick information varje dag på hotellet av guider. Oftast visste de inte mer än jag.
Ving-resor skickade meddelande via sms. Till exempel fick jag besked två timmar innan
jag skulle flyga hem. Den mesta informationen fick jag genom att använda internet och se på nyhetsprogram.
Jag är nöjd med den information jag fick!

- Fick du ekonomisk ersättning? Eller betalade du boendet och maten själv?
- Jag flög charter och då måste researrangören stå för uppehälle och mat. Detta är lag.
Min fru och jag fick bo kvar i samma lägenhet hela tiden. Dessutom fick vi frukost, lunch
och middag. Det ingick inte i vår "första vecka". Åker man inte charter kan det bli bekymmer med maten.

- Kunde du njuta av dina sista "semesterdagar"?
- Jag kunde inte göra så mycket mer än att vänta. Under tiden kunde jag ligga på stranden och bada, göra cykelturer och promenera. Det fanns också tid att åka in till Palma och shoppa och sitta på fik. Självklart tänkte jag på jobbet och skolan. Hela tiden måste man ju vara beredd på att åka till flygplatsen. Men i stort kunde jag njuta av extra dagarna.
Ibland måste man inse att vi människor inte rår på naturen.


Text: Alva Johansson och Sujittra Piasom